Fodervärd - något för dig?

© All Copyright Guldforsens kennel

Ibland söker vi fodervärdar till valp eller vuxen hund som är tänkt att gå i avel. Dessa hundar tror vi extra mycket på, det är hundar speciellt utvalda för att vara med och föra rasen vidare mot de mål vi har: att föda upp friska, sunda hundar med bra mentalitet, samt ett utseende och egenskaper som är typiska för rasen.

Naturligtvis ställer sådana mål krav på föräldrarna och det är därför dessa måste testas noga på flera sätt. Man röntgar höfter och armbågar på dem för att försäkra sig om att de har friska leder, man gentestar och ögonlyser dem för att vara säker på att ögonen är som de ska, och så måste de ställas ut inför kunniga domare som beskriver bland annat deras proportioner och rörelser. Det ska alltså ganska mycket till innan en hund är kvalificerad till att användas i avel och bli förälder till nästa generation.

En fodervärd har nära kontakt med oss på kenneln och deltar mer eller mindre i det här arbetet. Vi önskar att fodervärden:

Har intresse för hundutställningar eller är villig att lära sig. Vi hjälper ovana utställare.

Har körkort och bil, eftersom det oftast inte går att ta sig till utställningar med buss.

Är beredd att gå valpkurs och socialträna hunden.

Det finns två sorters fodervärdar: helfodervärd och halvfodervärd/delägare. Här nedan finns en beskrivning av skillnaden. Vi använder endast SKK:s avtal där fodervärdens rättigheter och skyldigheter finns beskrivna mera i detalj än vad som ryms här.

Om det här verkar intressant så tveka inte att höra av dig till oss!

Tel: 0730-78 86 40 eller info@verdi.se

Helfodervärd

© All Copyright Guldforsens kennel

Fodervärden har hunden boende hos sig utom när det gäller parning och (för tik) tiden kring valpning och veckorna därefter, ca 9-12 veckor. Vi kan också behöva ta med hunden till en mer avlägsen utställning. Vi äger hunden och avelsrätten på den och det är vi som väljer vilken valp som ska på foder.
Fodervärden står för vanliga kostnader kring hunden, tex mat, försäkring, vaccinationer och annan "vanlig"" veterinärvård, samt annat som brukar ingå i vanligt hundägande. Vi står för samtliga kostnader som uppstår i samband med parning, valpning och uppfödning, tex resor och veterinärkostnader som har direkt samband med avel.
Fodervärden betalar inget för hunden vid hämtning. Vi har rätt till 2 valpkullar fram tills hon är 5 år om det handlar om tik, och avelsrätt på hane tills han fyller 7 år. I avtalet skriver vi in antal parningar.
Fodervärden vårdar hunden på ett sådant sätt att den går att ställa ut på hundutställningar, samt att det går att använda den i avel. Här handlar det mest om motion så att hunden är i god kondition. Vi ställer upp med stöd och tips, och det går alltid att ringa oss för att få råd.
När tiken fyllt 5 år eller hanen 7 år, eller när tiken fått sina två valpkullar (oavsett om hon är yngre), så övergår äganderätten på fodervärden. Vi kan också skriva över hunden på fodervärden ifall vi beslutar att inte använda hunden i avel.
Fodervärden berättar omedelbart ifall tiken börjar löpa. Vi meddelar när vi vill använda hunden i avel.
Fodervärden är skyldig att hålla hunden kontinuerligt försäkrad. Försäkringen står på oss och fodervärden betalar premien till oss. Eftersom vi har en ganska stor rabatt så blir det billigare för fodervärden på det sättet.
Fodervärden ställer ut hunden på hundutställningar minst 4-5 gånger per år tills hunden är meriterad. Vi hjälper och stöttar ovana utställare så att utställningar blir ett trevligt tillfälle att träffas.
Fodervärden låter röntga hundens höfter och armbågar: HD/ED, samt låter ögonlysa hunden och står för dessa kostnader. Vi står för kostnaderna kring gentestet.

Fodervärden kan aldrig sälja, överlåta eller avliva hunden eftersom vi äger den. I förekommande fall ska den istället lämnas tillbaka till oss. Vi har rätt att häva fodervärdsavtalet och återfå hunden ifall fodervärden bryter mot avtalet.

Vi önskar en nära kontakt med våra fodervärdar!

Halvfodervärd/delägare

(köpeavtal med bibehållen avelsrätt)

© All Copyright Guldforsens kennel

Fodervärden har hunden boende hos sig utom när det gäller parning och (för tik) tiden kring valpning och veckorna därefter, ca 9-12 veckor. Vi kan också behöva ta med hunden till en mer avlägsen utställning. Vi äger hunden till hälften och har avelsrätt på den, och det är vi som väljer vilken valp som ska på foder.

Fodervärden betalar halva priset för hunden vid hämtning. Vi har rätt till 1 valpkull på tik, respektive 3 parningar på hane, fram tills hunden fyllt 5 år.

När hunden fyllt 5 år eller när den fått sin valpkull/parat 3 gånger (oavsett om den är yngre), så övergår äganderätten på fodervärden. Vi kan också skriva över hunden på fodervärden ifall vi beslutar att inte använda hunden i avel.

Fodervärden ställer ut hunden på hundutställningar minst 4-5 gånger per år tills hunden är meriterad. Vi kan också komma överens om att fodervärden tar hunden till utställningar där sedan någon annan visar upp den.

Fodervärden kan aldrig sälja, överlåta eller avliva hunden eftersom vi delvis äger den. I förekommande fall ska den istället lämnas tillbaka till oss. Vi har rätt att häva fodervärdsavtalet och återfå hunden ifall fodervärden bryter mot avtalet.

Vi önskar en nära kontakt med våra fodervärdar!

Startsida

Ny sida 1