Besök hemma hos Csiriz

Äntligen fick vi möjlighet att i juni 2008 besöka Csiriz i hennes norska hem. Hon bor i ett stort, vitt hus i en fjälldal tillsammans med två kuvasz till, och en jack russelterrier. God, vänlig stämning sprider sig i kroppen varje gång vi stiger över tröskeln. Fyra till sättet mycket olika hundar kommer rusande för att hälsa oss och för en stund blir allting en enda röra av nosar och tassar och vita pälsar. Mitt i kaoset råder en slags ordning och vi inser att det är en mycket samspelt flock vi träffar.

Det vore vansinne att försöka göra inbrott i ett hus med tre kuvasz!

Csiriz med både mjukisdjur och tuggis. Hon har under sin tid i Norge blommat ut till en fullfjädrad flockledare.

Zeus (Three C's Feher Zeus) är en ettårig, glad och sprallig hane som snabbt ville ha med oss i flocken.

Heldig (Csigora Helyes), 1 år och tre månader, måste man upptäcka för hon är inte den som gör så mycket väsen av sig.

Lille My (Kjærlighetens My Biggest Dream) är 1,5 år. I den lilla kroppen ryms massor av vilja, styrka och en stor personlighet.

Csiriz med sin husse Björn Olav.

Startsida